De Bowler
Het eerste onderwerp is: De Bowler.
Niet de sportbowler die we allemaal kennen van de huisleagues en de toernooien, maar de recreatieve bowler die regelmatig terugkeert op de banen. Of dit nou eens in de twee maanden is, maandelijks of zelfs nog vaker. Deze bowlers vinden de sport leuk om te doen.
Toch zijn zij niet aangesloten bij de vereniging. Vaak zijn zij niet bekend met de lokale vereniging, sluit het aanbod van de huisleagues niet aan bij de hoeveelheid die zij op de baan willen spenderen of is het niveau in een league te hoog. Kortom om deze groep bowlers naar de vereniging toe te trekken is een ander aanbod nodig.
Wat dit aanbod is, verschilt enorm per vereniging. Elke doelgroep heeft behoefte aan iets anders. In de drukke randstad heeft deze groep andere behoeften dan die in het hoge noorden. Daarom moet er goed gekeken worden naar wie de doelgroep is en wat die doelgroep wil.
Voor we gaan bepalen wat goed bij de doelgroep past, moet eerst de juiste doelgroep gekozen worden en een profiel worden gemaakt van hoe deze groep bowlers in elkaar steekt. Maar hoe doe je dat?
Doelgroep kiezen
Allereerst is het belangrijk om een doelgroep te kiezen. Bij het kiezen van een doelgroep is het verstandig om naar twee zaken te kijken.
- Welke groepen bowlers komen het meeste in het bowlingcentrum?
- Welke leeftijdsgroepen passen het beste bij de vereniging en de ervaring van het bestuur?
Ten eerste is het belangrijk om te bekijken welke bowlers regelmatig terugkeren in het bowlingcentrum. Op basis daarvan kun je een geschikte doelgroep kiezen om de focus op te leggen. Zijn dit voornamelijk studenten? Bowlers rond de 40 jaar of misschien wel gepensioneerde senioren? Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar welke groep goed bij de vereniging past. Een vereniging kan zich bijvoorbeeld graag op studenten willen richten, maar wanneer je als bestuur geen connectie hebt met die groep en er ook geen ervaring mee is, is het misschien beter om je op een andere groep te richten.
Tip
Praat met de ondernemer van het bowlingcentrum over de terugkerende klanten. Ondernemers hebben dit vaak beter in beeld en kunnen helpen deze groep in kaart te brengen.
Profiel van de Klant
Nadat er een doelgroep is gekozen gaan we aan de slag met het maken van een profiel van de bowler. Waarom staat deze groep op de bowlingbaan, wat vinden ze leuk, wat kan beter in hun beleving, etc.
Overzicht Profiel Bowler ''Klantsegment waardepropositie''
In bovenstaand schema zie je drie onderdelen staan: De Klanttaken, Voordelen en Pijnpunten. Met deze drie onderdelen kun je voor jouw vereniging duidelijk maken wat de klant wilt en waar de mogelijkheden liggen.
Klanttaken
- Welke essentiele taken willen ze utivoeren met hun regelmatige bezoek aan het bowlingcentrum?
- Welke problemen willen ze oplossen?
- Zijn er functionele, sociale of persoonlijke ondersteunende taken?
Voordelen
- Welke voordelen willen de bowlers realiseren?
- Wanneer zijn ze tevreden met hun bezoek?
- Wat zijn de vereiste, verwachte en onverwachte voordelen?
Pijnpunten
- Waar zijn de bowlers bang voor tijdens hun bezoek?
- Wat zijn de problemen en uitdagingen waar ze mee te maken krijgen?
- Waar ergeren ze zich aan?
Rechts staat een uitgewerkt voorbeeld van de BV Gouda.
Onderzoek doen
Om het profiel van de bowler te kunnen maken is informatie nodig. We willen zeker zijn dat de informatie klopt en niet uitgaan van wat we zelf denken. Daarom is het belangrijk om onderzoek te doen. De NBF heeft een professionele onderzoekstool genaamd Enalyzer. Hier kun je als vereniging gratis gebruik van maken en de NBF zorgt er ook nog eens voor dat je vragenlijst in het systeem wordt gezet en je de resultaten tijdig ontvangt.
Om een goede vragenlijst te maken hebben we het voorbeeld gvan de BV Gouda rechts gedeeld. Gebruik deze als basis voor je onderzoek en pas hem waar nodig aan. Neem contact op met de NBF om de vragenlijst in Enalyzer te zetten en ermee aan de slag te kunnen. Je ontvangt een link en een QR code die je kunt gebruiken om het onderzoek te verspreiden onder jouw doelgroep. De NBF kan je ook helpen met het maken van een visual of flyer waarmee je jouw onderzoek kunt promoten.
De Opdracht
Om dit onderdeel goed af te ronden adviseren we je de volgende opdrachten te voltooien. Daarna kun je verder naar het tweede onderwerp: Het Aanbod.
1. Kies weloverwogen een doelgroep voor jouw project uit
2. Stel een vragenlijst op voor jouw onderzoek
3. Verspreid het onderzoek onder jouw doelgroep
4. Vul met de onderzoeksresultaten het invulschema in. TIP: Gebruik dit schema om er eerst post-its op te plakken met jouw bevindingen uit het onderzoek. Noteer jouw belangrijkste bevindingen vervolgens in een Word bestand.
Navigatie
De Bowler Intro
Doelgroep Kiezen video
Voorbeeld BV Gouda
Doelgroep
Bowlers tussen de 25 en 40 jaar oud die werken bij lokale bedrijven
De BV Gouda begon in eerste instantie met een andere doelgroep. Namelijk Recreatieve Bowlers tussen de 18 en 35 jaar, omdat ze deze groep graag bij de vereniging wilden betrekken. Na onderzoek bleek dat het beter was om een iets oudere doelgroep te bereiken via de bedrijven in de regio, ook omdat het bestuur al veel contacten had in deze wereld.
Voorbeeld BV Gouda
Klanttaken
- Sport en Plezier combineren
- Avond uit met vrienden en gelijkgestemden
Voordelen
- Het gezellig hebben gehad
- Leuk gezelschap hebben
- Beter gooien dan mijn vrienden
Pijnpunten
- Hoge rekening
- Geen gelijkgestemden op de baan
- Geen competitiegevoel
Video Onderzoek
Voorbeeld BV Gouda
Uitkomsten onderzoek BV Gouda
Onderzoeksuitnodiging BV Gouda
De Eerste Opdracht