De NBF vindt een veilige en faire sport belangrijk. Daarom hebben we diverse regelingen waar je als lid een beroep op kan doen als je een situatie bij je bowlingvereniging of bij een wedstrijd niet in de haak vindt. Hieronder vind je ze op een rijtje.
Omdat we bij de NBF willen dat iedereen prettig en veilig kan bowlen, hebben we regels over gedrag gemaakt. In de Gedragscode begeleiders staat precies beschreven wat (on)gewenst gedrag is. Zo kan daar geen enkel misverstand over bestaan!
Heb je een situatie gezien of meegemaakt waarin deze Gedragscode overtreden wordt? Je kunt er dan eerst binnen je vereniging over praten met jullie Vertrouwenscontactpersoon. Als die er niet is, kunnen we vanuit de NBF zeker iets voor je betekenen. Lees hier meer over grensoverschrijdend gedrag en hoe je kunt melden (of er eerst eens met iemand in vertrouwen over praten).
In het Tuchtreglement staat beschreven hoe we bij de NBF handelen als er een klacht over een overtreding van het Sportreglement, (seksuele) intimidatie of dopinggebruik bij de NBF binnenkomt.
Klachten over overtredingen van het Sportreglement worden behandeld door de Tuchtcommissie van de NBF. Je kunt een klacht over een overtreding van het Sportreglement melden per e-mail aan secretariaat@nbfbowlen.nl.
De behandeling van klachten over (seksuele) intimidatie of dopinggebruik worden altijd overdragen aan de professionals van het Instituut Sportrechtspraak (ISR), waarbij de NBF is aangesloten. Bij een klacht over seksuele intimidatie volgt het ISR het ISR Reglement Seksuele Intimidatie dat voor alle Nederlandse sportbonden geldt.
Op dezelfde manier volgt het ISR het Nationaal Dopingreglement.
De Klachtenregeling NBF geeft een handvat voor klachten die niet met de (wedstrijd)sport te maken hebben, maar met het handelen (of nalaten) door een medewerker of vrijwilliger. De regeling is bedoeld om de dienstverlening van de NBF te verbeteren.
Een klacht dien je altijd schriftelijk in, uitsluitend ter inzage en ter attentie van het bestuurs- en managementsecretariaat, Landjuweel 62, 3905 PH Veenendaal of per e-mail: vertrouwelijk@nbfbowlen.nl.
De klacht is gericht aan:
1. Het bestuur, indien het een klacht betreft ten aanzien van een vrijwilliger of de directeur.
2. De directeur, indien het een klacht betreft ten aanzien van andere personen die werkzaamheden verrichten voor en onder de verantwoordelijkheid van de NBF.
In de klachtenregeling staat onder meer beschreven wat er in de klacht moet staan en hoe deze wordt afgehandeld.